Choć nadal popełniamy błąd, myśląc o marketingu cyfrowym i tradycyjnym, jak o odrębnych światach, prawda jest taka, że bariery między nimi coraz bardziej się zacierają, zwłaszcza dzięki telefonom komórkowym.

Marketing oparty o lokalizacji, wraz z rzeczywistością rozszerzoną, jest jedną z tych technologii, które zbliżają świat fizyczny do cyfrowego. W tym przypadku komunikujemy się z konsumentem za pośrednictwem mediów cyfrowych, ale wysyłane przez nas komunikaty są związane z jego lokalizacją w „świecie rzeczywistym”.

Marketing oparty o lokalizację to strategia marketingu bezpośredniego, która wykorzystuje lokalizację urządzenia mobilnego do powiadamiania jego właściciela o ofertach dostępnych w firmach znajdujących się w jego pobliżu. Jesteś w pobliżu Krakowa? Sprawdź najnowsze wiadomości: https://www.halokrakow.pl/

Zazwyczaj alerty oparte na lokalizacji są wysyłane do urządzenia mobilnego za pośrednictwem wyskakującego powiadomienia lub wiadomości SMS. Alerty mogą zawierać informacje o aktualnych ofertach (np. menu dnia w restauracji) lub zawierać zachętę do zakupu, np. kupon z kodem rabatowym.

Choć marki od lat prowadzą marketing oparty na lokalizacji, wciąż jest on modny i rozwija się. Przyjrzyjmy się kilku danym:

Dane dotyczące lokalizacji nadal stanowią skuteczne narzędzie dla marketerów. Prawie 9 na 10 respondentów twierdzi, że marketing oparty na lokalizacji przyczynił się do wzrostu sprzedaży, 86% twierdzi, że pomógł im rozszerzyć bazę klientów, a 84%, że pomógł im zwiększyć interakcje z konsumentami.

Marketing oparty na lokalizacji jest bardzo przydatnym narzędziem dla wielu różnych typów marek, ale nie jest panaceum. Aby z powodzeniem zastosować go w swojej firmie, należy wziąć pod uwagę trzy kluczowe kwestie:

Analizowanie ruchu. Aby kampania marketingowa oparta na lokalizacji mogła wygenerować wystarczającą liczbę interakcji, musi istnieć masa krytyczna ruchu w danym miejscu. Jednym z wyzwań stojących obecnie przed marketerami jest wykorzystanie geotargetowania w sytuacji, gdy istnieją ograniczenia mobilności, a zatem mniej osób może zobaczyć powiadomienia.

Wyłączność produktów i usług. Marketing oparty na lokalizacji sprawdza się w przypadku ograniczonych produktów i usług, których nie można znaleźć wszędzie. Dlatego przed rozpoczęciem tego typu kampanii należy zastanowić się, w jaki sposób zapewnimy sobie wyłączność.

Prywatność. Użytkownicy mogą postrzegać powiadomienia oparte na lokalizacji jako inwazyjne, dlatego kluczowa jest kwestia zgody. Należy również zachować szczególną ostrożność w przypadku miejsc, w których znajdują się dane wrażliwe, np. szpitali.